TGV banner

TGV banner

woensdag 8 april 2015

Sinds gisteren voel ik me een beetje meer pelgrim ....

De camino? Het moet einde jaren 70 geweest zijn dat er in de reeks 'ommekaar' op de toenmalige BRT er door Bea Matterne en Mic Billet een reportage gebracht werd over OIKOTEN. Een project waarin jongeren binnen de bijzondere jeugdzorg van hun jeugdrechter de kans kregen om zich 'te bewijzen' door met enkele leeftijds- en lotgenoten samen de camino te doen. Als ze dit tot een goed einde brachten, kregen ze de kans om bij hun thuiskomst, hun eigen gang te gaan.
Een boeiend programma omwille van deze dubbele inhoud: de probleemjongeren en de camino.
Tot dan kende ik enkel Scherpenheuvel en Lourdes als bedevaartsoorden. Van Santiago De Compostela, Mekka, of zelfs Oostakker had ik toen nog nooit gehoord denk ik.
Maar de interesse voor deze tocht was gewekt ! En dan gebeurt het dat je af en toe wel eens iets hoort of leest over deze historische tocht en ontstaat er de idee : 'dat zou ik eens moeten doen...'

Fietsen gebeurde er doorheen de jaren wel. Stilaan was er een eigen 'route naar Wéris', ontstaan. Een tocht die ik vele jaren met verschillende compagnons mocht  fietsen.
Daar, in Wéris, ontstaat het plan om samen (met Flip en Bart) te gaan fietsen, een trektocht over meerdere dagen! 
In 2011 start onze eerste TGV, met in de bagage: een 'voorleesboek' : Onderweg naar Santiago, een camino van kunst, cultuur, legenden en verhalen. Een boek van Mireille Madou. Het werd een mooie tocht naar Chimay!
en er werd als eens gesproken over Santiago De Compostela!

Martin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten