TGV banner

TGV banner

woensdag 8 april 2015

Ik vind “iets maken” van ‘t plezantste dat er is ...


Ik vind “iets maken” van ‘t plezantste dat er is en
ik vind “zoetigheid” van ‘t lekkerste dat er is.
Maar geen van beiden leiden naar lichamelijke gezondheid of lichaamsoefening…
Daarnaast kan ik me verscheidene oude mannen herinneren die we tegenkwamen terwijl ze op hun leeftijd nog tochten maakten. Daar zie ik erg naar op.

Ik wil een gezond leven en verlang eigenlijk van mezelf dat ik m’n lichaam geregeld oefen.
Geruime tijd liep ik relatief lange afstanden in bossen en dat werd hoe langer hoe plezanter.
Na een rugoperatie ging dat niet meer en koos ik voor langere tochten op een trekkingsfiets (zo met 4 fietstassen, dat heeft me steeds aangetrokken).

Om me “een beetje vast te zetten” sprak ik in 2010 met Martin en Bart af elk jaar een goeie toer samen te fietsen. Vanaf 2011 is den TGV (Toernee Generale au Vélo, want we zouden de grenzen van België afrijden met de fiets) actief. Om hen te kunnen volgen moest ‘k stevig oefenen en dat werd hoe langere hoe ontspannender en plezanter.

Bijkomend is het een goeie ervaring voor mij (met m’n hele leven vrouwelijke collega’s) eens onder 3 mannen op te trekken. Dat is toch wezenlijk “anders”.

Ooit kwam den Bart ermee voor zijn vijftigste naar Santiago te willen.Wij sprongen eigenlijk vlot op die kar. Sindsdien merken we hoe de Compostela tocht voor ons steeds belangrijker wordt.

En nog daarnaast:
’k ben niet meer kerkelijk, doch de christelijke waarden zoals naastenliefde, goed zijn voor mekaar, solidariteit,  vergevensgezindheid, …vind ik belangrijke levenskwaliteiten. Het zoeken naar zingeving en ook welke vorm ik daaraan geef houdt me bezig.

Tijdens de vele uren dat we met ons drietjes samen fietsten, merkten we dat we na enkele dagen vanzelf meer naar binnen keerden. We kwamen eigenaardige samenlopen van omstandigheden tegen (zoals héél geregeld compostelagangers en verwijzingen naar de Camino).
Ik ben heel benieuwd naar wat deze tocht ons zal brengen.
Hij komt dichter en dichter en wordt concreter en concreter.
Onlangs de “geloofsbrief” en ‘t “afstempelboekje” in de brievenbus, vorige zondag de “pelgrimszegen”, de nodige verlofdagen bekomen, oefentochten…
TOF !!!

Flip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten